گاهنـوشت هایِ ناصرهلالی
گاهی حرفهایم را با ریزه نان های حیاطمان میزنم شاید گنجشک ها هضمشان کنند
نویسندگان
آخرین مطالب
امکانات وب

با سلام / قبل از هرچیز میخواستم بگم خدا پدر ومادر مدیران شبکه آی فیلم رو بیامرزه که به یاد مدیران شبکه های سیما انداختن واحدی در سازمان وجود داره بنام آرشیو یا همان بایگانی مجموعه های نمایشی که میشه گاهی رفت سراغ آن وبرنامه های خاک خورده سالها قبل رو دوباره به نمایش گذاشت اما مثل اینکه دوز این یادآوری کمی بالا بود که تا اومدیم به خودمون دیدیم جدول پخش پرشده از سریال های تکراری بطوریکه خط ادامه بعضی از داستان ها ازدست خلق الله دراومده مثلاً سریالی که سالها قبل ازشبکه پنج پخش میشد حالا در جدول سریال های عصرانه شبکه سه وهمزمان شبکه یک نیمه شب با یکی دو قسمت اختلاف نشون میده و آخز هفته هم یکهو دیدی شده فیلم سینمایی (خلاصه شده) در جشنواره فیلمهای زمستانی شبکه 2 والبته شبکه قرآن هم زیرنویس زده که ازشنبه هفته بعدش بصورت هفتگی و... بله این ازعادات درخشان ما مردم ایران زمینه که همیشه مصداق ضرب المثل بی نمکی وشوری شوررا موجود ودر دسترس داریم – این مقال نگاهی است به سیر تکوینی سیما در بازپخش مجموعه های تکراری در چند سال اخیر !!

دو سال قبل که شبکه آی فیلم راه افتاد با هدف شناساندن حوزه های فرهنگی واندیشه سرزمین مان  به سرزمین های اسلامی / عربی شروع بکار کرد ، اکثر شبکه های رسانه ملی هم بنا به دلایلی از جمله عدم توانایی مالی در تهیه وساخت سریال های فاخر و حتی معمولی ونیز ضعف قصه وفیلنامه و... در رخوت و برهوت برنامه های نمایشی ودر جذب مخاطبین ناموفق و تنها هرازگاهی مجموعه ای با حداقل بیننده ورضایت نسبی پخش میشد  از جمله سریال وضعیت سفید – که تولید آن هم از چند سال قبل شروع وبه اتمام رسیده والحق والانصاف مجموعه موفقی ازلحاظ قصه و شرایط فنی بود -  ونیزسریال  ثریا (ساخته سیروس مقدم ) که  پخش همزمان آن با سریال های دیگر( شیدایی و پنجره )  وبرخورداری از تم تلخ و فضای تیره ونومیدانه ای که در قصه های بکاررفته وموجب تالم روحی ببنندگان تلوزیونی میشد که خود با هزارویک مشکل اقتصادی ومسایل خانوادگی و... دست وپنجه نرم میکردند ،تا جایی که با دخالت معاونت سیما _ جناب دارابی – ادامه پخش آنها منتفی ودر یک حرکت انتحاری قسمت پایانی سریال را بی قد وقواره چسبوندند به سریالی که هنوزچندین قسمتش مونده بود

 

در این دوره سریال های مناسبتی نیز بنوعی ضعیف ترین مجموعه ها در کل تاریخ مناسبتی های سیما دراین دهه بود ( نگارنده در همان زمان مقاله ای را به عنوان پایان دوره سریال های مناسبتی درسیما در وبلاگ خود منتشر نموده ام ) در سال نود که همگی سریال ها بدون استثناء موضوع ماورایی سه گانه روح وشیطان وفرشته را پخش مینمودند که ازقرارمعلوم تلفاتی نیز بلحاظ همذات پنداری شدید داشته اند

اما دراینسو شبکه آی فیلم با خلاقیت های نوین درپخش ساخته های قبلی سیما در مدت کوتاهی لقب پربیننده ترین شبکه رسانه ملی را به خود گرفت : این شبکه علاوه بر سریال های خاطره انگیز دهه هفتاد وشصت، پخش نماهنگ های خاطره انگیز از بریده قطعات سریال ها همراه با موسیقی متن یا تیتراژ آن ،پخش فیلم های سینمایی درخواستی که طی نظرسنجی پیامکی از بینندگان صورت میگرفت ، پخش زنده وکامل مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، ارایه تصاویری از پشت صحنه سریال ها و پی گیری اخبار تولیدات جدید سینمایی وسریالی ، مصاحبه با عوامل وسازندگان مجموعه ها ونیز اجرا وپخش برنامه های تولیدی جذاب که مورد علاقه مخاطبین بوده همچون برنامه گپ به کارگردانی رامبد جوان و... در دستور کار خود درجهت جذب مخاطب قرارداد و در این امر نیز بگونه ای موفق بود که که دراکثرمنازل [ ازجمله منزل اینجانب] با روشن شدن تلوزیون ازابتدا تا انتها روی شبکه آی فیلم تنظیم شده بود اما متاسفانه روند موفق این شبکه مورد بی مهری دیگر کانال ها وروابط عمومی سیما قرارگرفت . چه ، آنها از پخش جدول برنامه های این شبکه و معرفی فیلم های دیگر در منابع مربوطه امتناع و به گونه ای عمل میشد که انگار جزو شبکه های رسانه ملی نمیباشد !!اما بنا به قاعده مرسوم عادات ما - که همواره با ابتکاری ازکسی، دیگران دنباله روشده در این مورد عملاً تمام شبکه ها به این صرافت افتاده که در این اوضاع بی پولی سازمان ، از همین رویه پیروی کنند واین امرازجهتی جذب مخاطبین را با زنده کردن نوستالژی ها و از جهت دیگر هزینه ای نداشته ودر عوض آنتن با وجود مخاطب پرمیشد

اما بنا به عادات شاخص ما ایرانیان که مصداق بی نمکی تا شوری شور،کلیه امورتا مرزانفجار برمدارهمان میچرخد در مدت زمان کوتاهی آنچه که از سیمای ج.ا.ا نشان داده میشد فقط سریال ها ومجموعه های تکراری بود که بدون کمترین هماهنگی از هرپنج شبکه سیما نمایش داده و چند مورد نیز به اختلاط پخش ( همزمانی یا فواصل کوتاه ) منجر گردید واوج این ناهماهنگی در ایام دهه اول محرم امسال و با پخش سریال مختارنامه بود که در قالب های مختلف فیلم سینمایی تدوین وهر یک با اسامی خاص نمایش داده شد ، وبا ادامه این روند شوری این آش چنان بیش ازحد شد که گاه مشاهده میشد سریالی در یک هفته چند نوبت از چندین شبکه پخش و دست آخر هم یک فیلم سینمایی از آن به نمایش در می آمد برای مثال در حالی که شبکه آی فیلم مدتی است سریال یک مشت پرعقاب را بطور منظنم وقسمت وار آن پخش میکند بیکباره شبکه پنج فیلمی را ازاین سریال در یک ساعت ونیم خلاصه و نمایش د اد

مسلماً مخاطب عام ونیز بسیاری از بینندگان عزیزی که زیاد درقید وبند شماره شبکه ها و...نبوده وهمه را با یک عنوان صداوسیما میشناسند با مشاهده آن ها خط وربط ادامه داستان را ازدست داده برای مثال عموی احدی ازدوستان حقیر تعجب کرده ازاینکه شخصیتی که دو شب قبل در سریالی کشته شد حالا زنده است و به دوستم گفته بود" میبینی عمو بجای اینکه آدم بشه وشکرکنه زنده شده دوباره رفته پی الواطی وقاچاق و.." واینکه چه مصیبتی دوست ما کشیده بود تا به ایشان اصل قضیه را حالی کنند

وبدینگونه موضوعی که برای بسیاری از بینندگان جذابیت داشت ونوستالژی خاطرات آنها را بازگو میکرد حال تبدیل شده به یک قضیه ناهماهنگ و درهم که این امر از شبکه هایی که همگی زیرمجموعه یک سازمان است جای تعجب دارد که چگونه این چند شبکه نمیتوانند در خصوص تعداد قلیلی سریال وزمان پخش آن ها با همدیگر هماهنگ شوند

--------------- --------------- ----------------

پی نوشت 1: اگردقیق تربه این موضوع نگاه کنیم درواقع این آی فیلم نبود که اولین بار خاطرات قدیمی ما را ازسیما از صندوقخانه دهه شصت آرشیو رسانه ملی بیرون آورد بلکه برنامه نقره به کارگردانی منصور ضابطیان واجرای کیومرث مرادی وسپس احسان کرمی برای بار اول بود که با شعار خاطره بازی با خاطرات سراغ نوستالژی های ما ازبرنامه های تلوزیونی دهه شصت رفت و در هرقسمت برنامه ای را از دوران خاطره انگیز آن ایام با حضور احدی از عوامل همچون بازیگر یا کارگردان و... مورد تحلیل قرار میداد مثلاً برنامه زیبای دیدنیها با حضور جلال مقامی ویا مجموعه بازم مدرسه اش دیر شد با حضور زنده یاد میهن شهابی ،این برنامه مورد توجه بیننده ها ورضایت ایشان قرارگرفت وحتی سری دوم آن نیز ساخته وپخش شد و از آنجا که اصولاً ما مردم خاطره بازی هستیم که بیشتر تمایل داریم در هوای گذشته نفس بکشیم باز هم ازاین دست برنامه ها در سیمای ج .ا. ا تولید وپخش گردید ، شبکه پنج وشبکه دو برنامه کودک آن سالها را با عناوین مختلف - +18 و بچه های دیروز - پخش و مورد استقبال خانواده ها قرارگرفت بطوریکه زمان پخش آنها که هفتگی بود به سه روز در هقته و در آخر هرزمان که آنتن روی کانال های مذکور تنظیم میشد نمایی از برنامه های کودک قدیمی در حال پخش بود وهمین سریال بازهم مدرسه ام دیر شد که هنگام باز گویی وتحلیل آن درنقره کلی استقبال مخاطب وسایت ها وجراید را بهمراه داشت چنان مورد تکرار قرارگرفت که حتی صدای اکبر عبدی درآمد ودر یکی از ماهنامه های هنری نسبت به این رویه اعتراض کرد واین پخش برنامه های قدیمی در سیمای امروز به عضو ثابت وتا حدودی برای بعضی برنامه ها نشان افتخارقدمت و...شد همچون برنامه مجید قناد که هرهفته یکی ازآن قسمت ها رامرور وبعضاً کودکان دیروز را که بزرگان امروزهستند به برنامه دعوت - که البته هنوز جذاب است - وبرنامه ورزش ومردم که هرازگاهی شفیع را با چهره جوانی اش پخش مینماید و...

پی نوشت 2:گرچه شبکه های سیما سعی برجذب مخاطب با پخش سریال های قدیمی داشتند اما بازهم این شبکه آی فیلم بود که گوی سبقت در این زمینه را ربود که عوامل ذیل تاثیر بسیاری دراین زمینه داشت اولاً: شبکه های سیما زمانی این سریال ها را نشان میدادند که چندی قبل از آنها« آی فیلم» بطور کامل پخش نموده و تکرار مجدد آن دیگر جذابیتی نداشت ، مثلاً سریال سه درچهار به کارگردانی مجیدصالحی که درزمان پخش خلق الله را حسابی به خنده وامیداشت دریک سال دونوبت باکس نیمه شبها ازشبکه یک پخش واز شبکه ای فیلم نیز در یک نوبت ودست آخر شبکه سه نیز اقدام به نمایش آن را نمود که استقبال چندانی ازآن نشد ثانیاً:شبکه ای فیلم سریال هایی را به نمایش درآورد که متعلق به دهه شصت و از قدمای سیمای جمهوری اسلامی بوده اند که دراینراستا سریال های گل پامچال ، کوچک جنگلی ، عطر کل یاس ، سربداران ، فروشگاه وآپارتمان و.. سرآمد آنها بود تماشای این سریال ها هم ازحیث مشاهده سادگی آنروزها درتصاویر خیابانها ،خودرو وآدمها و.. که حسابی همه را سرذوق آورده و نوستالزی های شیرینی را احیا میکرد وهم ازجهت دیدن چهره های بازیگران که درآن سالها کلی با چهره های جدیدشان فرق میکرد و همین عاملی بود که اعضای خانواده ها همدیگررابرای تماشای آن ها دعوت مینمودند در حالیکه شبکه های دیگرسریال هایی را پخش نموده که همین چند ماه پیش ویا نهایت دوسال قبل به اتمام رسیده و نمیتوانست از جهت خاطره بازی جذابیت چنانی برای بینندگان به همراه داشته باشد

واین داستان پخش سریال ها وبرنامه های تکراری سیما بود که اگرچه برای تکرار خاطرات و بهبود حال وهوای مخاطب خسته از روزمره گی دنیای امروز میتوانست موثرباشد اما درعمل چنان بی برنامه و افسارگسیخته عمل شد که در حال حاضر بنظر میرسد از رونق وجذابیت لازم بی بهره و مخاطب دیگرروی خوشی به آن نشان نمیدهد چون مخاطب ایرانی مثل هندی ها نیست که فیلم شعله نیز هنوز جزو پرفروش های سینمای هند باشد / یا حق




موضوعات مرتبط: جامــــــعه نقد/ تحلیل هنر و رسانه نوستالژی
برچسب‌ها: صداوسیما رسانه ملی آی فیلم سریال های تکراری سریال های دهه شصت
نوشته شده توسط : ناصر هلالی ( یکشنبه 15 بهمن 1391 ) ( 05:59 ب.ظ )
درباره وبلاگ

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic